Leidschendamconferenties: tien jaar patiëntenemancipatie

Patiënt toetst kwaliteit van de zorg

  • 4 min.
  • Beroepsuitoefening

De Leidschendamconferenties draaien rond kwaliteit in de zorg, uit het perspectief van de patiënt. Maar wat is nu precies die 'kwaliteit', wie mogen er allemaal kennisnemen van de resultaten van 'kwaliteitsmetingen' en, last but not least, wie moet dat betalen?

Samen met de Zorgverzekeraars Nederland organiseerde de Nederlandse Consumenten Patiënten Federatie (NCPF) onlangs de derde Leidschendamconferentie. De bijeenkomsten vinden sinds 1990 elke vijf jaar plaats, zodat er haast sprake was van een jubileum. 'Je zou kunnen zeggen dat we met deze conferentie tien jaar kwaliteitsbeleid afsluiten', stelt R. Meerhof, voorzitter en in Leidschendam delegatieleider van de NCPF. 'Vanuit patiëntenperspectief is die zorg kwalitatief goed wanneer de patiënt de goede informatie heeft, de verschillende alternatieven dus kent, op basis van die kennis zelf de keuzen heeft kunnen maken, en beschi

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?