Meningen peilen met het patiënteninterview

  • 3 min.
  • Beroepsuitoefening

Zorg is het product, de patiënten zijn de klanten. Maar wat vinden de klanten van het product dat ze krijgen? Waar andere branches het klantentevredenheidsonderzoek hebben, ontwikkelde het Academisch Ziekenhuis Groningen (AZG) het patiënteninterview. De afdeling Neurologiewerkte er als een van de eerste afdelingen mee.

Goede zorg kan altijd beter, zo meldt een verzekeringsbedrijf in zijn reclamespotjes. Dat is iets waarvan de zorginstellingen zelf al zijn doordrongen. Maar hoe verbeter je die zorg? Tal van instrumenten zijn ontwikkeld om de kwaliteit - en het falen - in beeld te brengen. Zo ook in het AZG. De afdeling Neurologie werkte bijvoorbeeld al met ontslagformulieren. Die geven een beeld van de manier waarop de patiënten hun verblijf op de afdeling hebben beleefd. Maar werken met deze formulieren kent ook een beperking: direct na ontslag zijn patiënten vaak zeer mild geste

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?