COMMUNICATIE MET PATIËNTEN

‘Duidelijkheid geven is denk ik nog belangrijker dan empathie’

  • 5 min.
  • Beroepsuitoefening

Ondanks alle goede bedoelingen van zowel arts als patiënt kan de communicatie in de spreekkamer soms toch misgaan. Daarover schreef neuroloog prof. dr. Leo Visser (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, Tilburg) een boeiend boek, waarin hij aan de hand van literatuur en veel voorbeelden uit de praktijk analyseert waar het nu eigenlijk misgaat, en hoe het beter kan.

Wat ik in de spreekkamer merkte is: ik doe mijn best, de patiënt doet zijn best, maar soms is de klik er niet altijd’, vertelt Visser, als bijzonder hoogleraar Zorgethiek verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht. Hij vroeg zich af waar dat dan aan lag. ‘Als medisch specialist zijn we geneigd veel meer op de lichamelijke klachten te letten, terwijl voor de patiënt het o

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?