Marleen van Coevorden, derdejaars aios neurologie in het ErasmusMC, herinnert zich de zaalvisite waarvoor ze haar opleider had gevraagd een korte praktijkbeoordeling (KPB) te geven. ‘Ik sprak tijdens die visite met een patiënt die later die dag naar huis zou gaan. Ik zei: “Ik kom eind van de dienst nog even langs om samen de behandelafspraken door te nemen voordat u met ontslag gaat.” Na afloop vroeg mijn opleider: “Waarom deed je dat? Nu moet je eind van de dag terug naar de patiënt, terwijl je nu bij hem aan het bed stond en alles kon doornemen. Dat is dubbel werk.”’
Die feedback was voor haar een eyeopener. ‘Het was een lesje in efficiënt werken waar ik veel van heb geleerd. Ook in andere werksituaties, zoals op de Spoedeisende hulp. Voorheen kwam ik na het eerste contact op de Spoedeisende hulp altijd even terug naar de patiënt, bijvoorbeeld om de uitslag van een CT-scan door te geven. Nu
KORTE PRAKTIJKBEOORDELINGEN
Niet beoordelen, maar feedback geven
Met de Korte Praktijkbeoordelingen (KPB’s) kunnen de aios neurologie de opleiders feedback vragen op hun handelen. Hoe verloopt het werken met de KPB’s in de klinische praktijk? En hoe zorg je er als aios voor dat de feedback zó concreet is dat je ermee verder kunt?
Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen
Heeft u al een account?