PATIËNTENCONTACT

'Je patiënten kennen, lijkt nu nog belangrijker dan voorheen’

  • 5 min.
  • Katern online werken

In het begin was het even wennen, maar ook neurologen werken inmiddels veel online. Wat werkt wel en niet? En wat zijn de consequenties voor hun werk, zoals het patiëntencontact? Een aantal haastig geïntroduceerde werkwijzen bevalt in elk geval goed en blijft gehandhaafd.

Dr. Nicol Voermans, neuroloog in het Spierziekten Centrum van het Radboudumc, was al gewend veel telefonisch contact met patiënten te hebben over uitslagen. Die telefoontjes zijn nu vervangen door beeldbelconsulten en ook de intake gebeurt tegenwoordig op diezelfde digitale wijze. ‘Dat is een wezenlijke verandering die ons best goed bevalt. We hebben geen onderzoek naar de patiëntervaringen gedaan, maar mijn indruk is dat patiënten het ook prettig vinden. Wel hebben oudere mensen soms moeite met beeldbellen. Als ze daarbij geen hulp krijgen van iemand uit hun omgeving en het lukt niet, bel

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?